BORDERS IN LIVING, LIVING IN BORDERS

Na het onderzoeken van verschillende soorten grenzen heb ik gekozen voor de grenzen die bestaan in een woonhuis of appartement. Voor mij is een grens in een woonhuis de deur of een muur tussen twee ruimtes. Daarbij zijn er ook verschillende grenzen tussen collectieve ruimten (ruimten die je deelt met vrienden, familie, kennissen, etc) en privé ruimten (zoals slaapkamer en badkamer). Bij een woonhuis is het zo dat hoe hoger je komt hoe meer privé een ruimte wordt. Bij een appartement is dit anders. Hoe verder je in een appartement komt hoe meer privé een ruimte wordt. Natuurlijk zijn sommige ruimten semi– privé, omdat een appartement maar 1 toilet heeft wordt deze een combinatie tussen collectief en privé.

In deze opdracht heb ik de collectieve ruimten (ruimten die je deelt met vrienden, familie etc.) en privé ruimte per kamer opgedeeld. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van het appartement waar ik woon. Naast deze ruimten is er altijd een bepaalde route die ik ‘s ochtends en ‘s avonds afleg. Dit was voor mij een belangrijk punt. Ik wilde een nieuw appartement ontwerpen waarbij de grenzen tussen collectieve en privé ruimten duidelijk zijn en waarbij de routing door het appartement klopt.

Als eind ontwerp heb ik een appartement ontworpen dat een duidelijke afscheiding heeft tussen collectief en privé. Het appartement heb ik geplaatst in een nieuwe omgeving, namelijk een bos. Hierbij heb ik de route zo aangepast dat deze bij een dagroute past. De kamers zijn allemaal even groot gebleven. De ramen die zijn toegevoegd geven iets extra´s aan een ruimte. Zo is het 2e toilet en de badkamer voorzien van 1 groot raam. En heeft de slaapkamer 2 smalle lange ramen op bedhoogte en het plafond bestaat uit 1 groot raam.

WAT IS DE GRENS IN MIJN APPARTEMENT? 
 










 












ROUTING

 















 
 
















RAMEN





EIND MAQUETTE